Väčšina z nás už nejaké to životné poistenie dojednané mala, stretla sa s ním alebo sme aspoň o uzatvorení takéhoto produktu uvažovali. Ak ste si poistenie aj uzatvorili, určite si pamätáte, že ste pri dojednávaní dostali mnoho otázok, ktoré sa týkali vášho zdravotného stavu. V tomto bode sa zastavíme a povieme si pár skutočností, ktoré sa pomerne často stávajú:
Je preto na mieste si povedať, že zisteniu pravdy zo strany poisťovne sa mnohokrát nevyhneme. Nemusí to byť ale hneď… môže to na nás čakať poriadne dlho a k prevaleniu dôjde až pri poistnej udalosti. No a to už môže byť poriadne neskoro.
Výpis zo zdravotnej dokumentácie je dokument, v ktorom sa nachádzajú informácie o vašom zdravotnom stave, informácie o diagnózach, liekoch, výkonoch, skrátka všetko, kvôli čomu ste boli v kontakte s lekárom. Je tam zapísané skutočne všetko, nakoľko na základe týchto úkonov je lekár zo strany zdravotnej poisťovne vyplácaný. Preto sa vo výpise zo zdravotnej dokumentácie „len tak niečo neschová“. A áno, sú tam aj informácie súvisiace s COVID-19 (očkovanie, prekonanie, atď.).
V prípade poistnej udalosti je čoraz väčšou praxou vyžiadanie si práve tohto výpisu, a to zo strany poisťovateľa. V čase, kedy vy čakáte na peniaze, sa teda môže stať, že poisťovňa príde na skutočnosti, ktoré ste pri dojednávaní zmluvy neuviedli.
Zákon hovorí, že ste povinní odpovedať pravdivo a úplne na všetky písomné otázky poistiteľa. No a v prípade porušenia, môže voči vám uplatniť 3 sankcie ( závisí od toho, ako veľmi bola táto povinnosť porušená a či ste boli do poistenia prijateľný).
Poistiteľ je oprávnený plnenie z poistnej zmluvy primerane znížiť, ak na základe vedome nepravdivej alebo neúplnej odpovede (§ 793) bolo určené nižšie poistné.Z. č. 40/1964 Zb.z., § 798
Pri vedomom porušení povinností uvedených v ustanoveniach § 793 môže poistiteľ od poistnej zmluvy odstúpiť, ak pri pravdivom a úplnom zodpovedaní otázok by poistnú zmluvu neuzavrel. Toto právo môže poistiteľ uplatniť do troch mesiacov odo dňa, keď takú skutočnosť zistil; inak právo zanikne.Z. č. 40/1964 Zb.z., § 802, odst. 1
Ak sa poistiteľ dozvie až po poistnej udalosti, že jej príčinou je skutočnosť, ktorú pre vedome nepravdivé alebo neúplné odpovede nemohol zistiť pri dojednávaní poistenia a ktorá pre uzavretie poistnej zmluvy bola podstatná, je oprávnený plnenie z poistnej zmluvy odmietnuť; odmietnutím plnenia poistenie zanikne.Z. č. 40/1964 Zb.z., § 802, odst. 2
Veľmi jednoducho. Mnoho poisťovateľov umožňuje vstup do poistenia v prípade ochorenia COVID-19 vo veľmi obmedzenom režime (ak ním práve prechádzate alebo ste tesne po ukončení liečby). V praxi to znamená, že si viete uzatvoriť iba poistenie pre prípad vzniku úrazov alebo musíte so vstupom do poistenia čakať všeobecne.
Ak v tomto bode ochorenie COVID-19 zamlčíte a do poistenia vstúpite, v budúcnosti sa celkom ľahko môže stať, že ostanete nie len bez plnenia, ale aj so zmluvou vypovedanou, či odstúpenou.
Veľmi jednoducho. V prípade, ak poistiteľ zamedzuje vstup do poistenia pre COVID-19 pozitívne osoby, prípadne odkladá ich poistenie o určitý čas ( o 3 mesiace, o 6 mesiacov.. u poisťovateľov sa to rôzni), jasne tým hovorí, že vás do poistenia aktuálne neprijíma (alebo prijíma iba na obmedzené riziká, či limity).
Ak skutočnosti zamlčíte, porušujete svoju zákonnú povinnosť hovoriť pravdu. A vo výsledku sa vystavujete tomu, že ste do poistenia vstúpili napriek tomu, že ste boli v danom čase pre poisťovňu neprijateľní. No a to vie mať za následok uplatnenie jednej zo sankcií, o ktorých sme hovorili vyššie.
Ako sa o tom poisťovňa môže dozvedieť? Predsa z vášho výpisu zo zdravotnej dokumentácie, ktorý si môže pri poistnej udalosti vyžiadať.
Myslite na seba, uvádzajte pravdivé informácie a nebojte sa toho, že by vás poisťovateľ odmietol alebo poistné navýšil. Je vždy lepšie to vedieť hneď a zariadiť sa podľa toho, ako na to prísť v čase, kedy očakávate poistné plnenie, no miesto toho dôjde nepríjemné stanovisko a vám ostanú už iba oči pre plač.