STORNO ZÁJAZDU – téma, ktorej sme sa už nie raz v našich článkoch venovali. Dnes sa na toto riziko pozrieme priamo cez optiku súčasného diania, ktorým sú pretrvávajúce požiare v Grécku.
Posledné dni sa nám ozývajú ľudia s prosbou o odpoveď na to, čo majú robiť v prípade, ak majú dovolenku v oblasti blízkej požiaru už dlhšie rezervovanú, boja sa vycestovať a podobne. Poďme si odpovedať na tieto otázky spoločne.
Zákon č. 170/2018 Zb.z. hovorí, že od zmluvy o zájazde môžeme pred začatím zájazdu odstúpiť.
Cestujúci je oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu bez zaplatenia odstupného, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta; pri odstúpení od zmluvy o zájazde má cestujúci nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil.
z. 170/2018 Zb.z., § 21, odst.2
Ak vzhľadom na situáciu v plánovanom čase odjazdu, nebude uskutočnenie objektívne možné alebo by bol zájazd okolnosťami významne ovplyvnený, pravdepodobne by vznikol nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie všetkých platieb.
Problémom je, že zákon jednoznačne nedefinuje, čo sú „neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich“. Je možné predpokladať, že v čase pretrvávania požiarov v blízkosti cieľovej destinácie a ich významný posun smerom ku nej, by boli obhájiteľným dôvodom pre vrátenie finančných prostriedkov.
Je prirodzené, že ak je možnosť, že budeme počas dovolenky ohrození požiarom, a vopred o tom vieme, obavy predchádzajú nadšenie z oddychových dní. Nie jednému dovolenkárovi napadne zrušiť zájazd zo strachu pred vycestovaním, prípadne pred tým, že by vycestovať nebolo možné vôbec alebo by služby nespĺňali kvalitu, akú sme si predstavovali. V tomto prípade by sa odstúpenie posudzovalo podľa § 21 ods. 1 zákona o zájazdoch.
Cestujúci je oprávnený kedykoľvek pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde. V zmluve o zájazde možno dohodnúť odstupné, ktorého výška musí zohľadňovať čas odstúpenia od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu, predpokladané zníženie nákladov v dôsledku neposkytnutia služieb cestovného ruchu tvoriacich zájazd cestujúcemu a predpokladaný príjem z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Ak odstupné nie je dohodnuté, jeho výška sa vypočíta ako cena zájazdu znížená o súčet úspory nákladov za neposkytnuté služby cestovného ruchu a príjmov z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Na žiadosť cestujúceho je cestovná kancelária povinná poskytnúť odôvodnenie výšky odstupného.
z. 170/2018 Zb.z., § 21, odst.1
Z uvedeného vyplýva, že odstúpiť pred začatím zájazdu môžeme, avšak v prípade, ak to urobíme iba z obavy, bude nám zúčtovaný poplatok za odstúpenie.
Komerčné cestovné poistenie, špeciálne poistenie STORNA ZÁJAZDU, je výborným riešením práve pre náhodné situácie, ktoré môžu nastať tesne pred vycestovaním. V jeho výbere musíme byť ale dôsledný.
Ak si dojednáme poistenie storna, ku stornu musí dôjsť z presne, poistnou zmluvou vymedzených dôvodov. Jednoducho povedané – nie je jedno, čo sa stalo a prečo na dovolenku nemôžete odcestovať.
Každá poistná zmluva má jasne uvedené okolnosti, ktoré boli dôvodom pre vznik poistnej udalosti – storna zájazdu.
Tieto dôvody môžu byť napríklad :
STORNO ZÁJAZDU z dôvodu živelnej udalosti, ktorá vznikla v cieľovej destinácii ale nie je štandardom. Práve preto sa ohľadom výberu cestovného poistenia vždy radšej poraďte a pamätajte, že v prípade STORNA ZÁJAZDU je dôležité sa pýtať tieto otázky:
V krátkodobom cestovnom poistení nájdete aktuálne v rámci pripoistenia STORNA živel v cieľovej destinácii napríklad v produktoch spoločností Allianz (STORNO ŠPECIÁL), Generali ( nové KCP), Union, Uniqa, či Kooperativa ( Marco Polo). Vo vašom produkte to môže byť ale inak – pretože bol dojednávaný už dávnejšie, prípadne ide o dlhodobé cestovné poistenia a tie majú podmienky trošku iné ako ich krátkodobý variant.
Ak sa v čase vzniku živelnej situácie, prípadne jej zhoršenia, už nachádzame v zahraničí, pomôcť vie Poistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb. Často je ale potrebné oficiálne vyhlásenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR k necestovaniu do danej krajiny/oblasti alebo k jej opusteniu z dôvodu vzniku krízovej situácie ( živel, vojnový konflikt, atď) a kvôli ktorým nie je ďalej možné v ceste pokračovať.
Pripoistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb vie pokryť náklady na spiatočnú cestu a rovnako tak poplatky za služby, ktoré sme pre krízovú situáciu nemohli čerpať.
Pri výbere tohto pripoistenia je rovnako dôležité, aby sme sa zaujímali o jeho obsah = dôvody, pre ktoré sa naša cesta môže predčasne ukončiť tak, aby to bolo považované za poistnú udalosť. Rovnako ako v poistení STORNA totiž nie je jedno aké tieto dôvody sú.
Ak sa chystáte zájazd si práve kúpiť, nezabudnite na Poistenie STORNA a rovnako na Poistenie prerušenia cesty a predčasného návratu.
Ak už zakúpené poistenie máte, nazrite do časti týkajúcej sa poistenia storna a prečítajte si dôvody pre ktoré by k nemu muselo dôjsť. Ak ich bude málo, či bude práve živel chýbať, riešte to so svojim sprostredkovateľom poistenia a opýtajte sa na možnosti úpravy poistenia, či jeho doplnenia.
Cestovné poistenie je síce produktom malým, no ak ho správne nastavíme, dokáže divy… zájazd pre 4 člennú rodinu nemusí byť „lacným špásom“ a keď sa už rozhodneme svoje peniaze chrániť, robme to s maximálnym záujmom a prehľadom. Koniec koncov vždy platí, že poistná zmluva je právny dokument, ktorý jasne udáva “ odkiaľ pokiaľ“ vás chrániť bude. Je na každého rozhodnutí, či sa o tie hranice bude zaujímať s dostatočným predstihom alebo na ne narazí v čase, kedy už poistná udalosť nastala. To ale môže byť príliš neskoro.
Tak všetko dobré priatelia a ako sa hovorí „Bon voyage“ 🙂