Povinné zmluvné poistenie

monitoring 2021

Základné krytie 

Zákonný limit krytia v PZP je aktuálne 

škody na zdraví: 5 240 000€
škody na zdraví: 1 050 000€

V rámci poistenia PZP si viete na trhu vybrať navýšené krytie formou balíkov, a to až do výšky

*škody na zdraví: 10 000 000€
*škody na majetku: 10 000 000€

*závisí od poisťovateľa a možností navýšenia, ktoré poskytuje.

+ Pripoistenia a verejné prísľuby ku PZP

Allianz

Úrazové poistenie
Právna ochrana

AXA

Pripoistenie skiel- zasklenie
Úrazové pripoistenie posádky/vodiča
Pripoistenie batožiny
Pripoistenie asistencie nadštandard
Pripoistenie odcudzenia a vandalizmu
Pripoistenie náhradného vozidla
Pripoistenie stretu so zverou
Pripoistenie živelných rizík
Pripoistenie vlastnej totálnej škody

ČSOB

Pripoistenie skiel- čelné,bočné,zadné
Pripoistenie krádeže vozidla
Pripoistenie živelných rizík
Pripoistenie stretu so zverou
Pripoistenie asistencie nadštandard

Generali

Pripoistenie skiel- čelné
Úrazové pripoistenie posádky ( balík L, XL)
Pripoistenie asistencie nadštandard( balík XL)
Pripoistenie stretu so zverou( balík XL)
Pripoistenie krádeže vozidla
Pripoistenie živel a hlodavec( balík L, XL)
Pripoistenie pneumatík ( balík XL)
Pripoistenie výtlku( balík L, XL)

Genertel

Zavinená havária I.
Zavinená havária II.
Poistenie nečakaných výdavkov
Poistenie krádeže

KOOPERATIVA

Úrazové poistenie posádky- verejný prísľub
Poistenie batožiny-verejný prísľub
Poistenie živelných rizík- verejný prísľub
Poistenie stretu so zverou- verejný prísľub

KOMUNÁLNA poisťovňa

Úrazové poistenie vodiča a posádky- verejný prísľub
Poistenie batožiny- verejný prísľub
Pripoistenie čelného skla
Pripoistenie stretu so zvieraťom
Pripoisotenie krádeže a lúpeže vozidla

Union

Poistenie pre prípad havárie a vandalizmu
Poistenie vozidla pre prípad krádeže
Úrazové poistenie
Poistenie pre prípad živelných rizík
Doplnkové poistenie asistenčných služieb
Poistenie skla - čelné, bočné, zadné
Pripoistenie stretu so zverou
Pripoistenie zodpovednosti za škodu

UNIQA

Pripoistenie skiel- čelné
Úrazové pripoistenie vodiča TNÚ
Úrazové pripoistenie vodiča SNÚ
Pripoistenie právnej ochrany
Pripoistenie asistencie nadštandard

Wüstenrot

Pripoistenie skiel-čelné, bočné, zadné
Pripistenie úrazu v aute pre vodiča a cestujúcich
Pripoistenie právnej ochrany
Pripoistenie vozidla pre prípad stretu so zverou
Pripoistenie vozidla pre prípad živelnej udalosti

+ Čo môžem dojednať samostatne v inej zmluve

Sklá- samostatne

KOOPERATIVA poisťovňa, a.s.
Predmetom poistenia je iba čelné sklo.

Wüstenrot poisťovňa, a.s.
Predmetom poistenia je čelné, bočné, zadné sklo.

Ak klient ide na dovolenku autom- odťah zo zahraničia

Skontrolujte klientovi rozsah asistenčných služieb v jeho autopoisteniach a ak krytie repatriácie nemá, doplňte poistením Technickej asistencie v cestovnom poistení.

Viete dojednať v cestovných poisteniach TU:
V Európskej cestovnej poisťovni (iba ako samostatné pripoistenie- TOP),
Generali poisťovni *
AXA ASSISTANCE *
Union poisťovni *

*ako pripoistenie, ale je potrebné dojednať aj hlavné krytie liečebných nákladov

Mechanické a elektrické poruchy

Colonnade, a.s.
Ako samostatný produkt AutoCheck.

UNIQA poisťovňa, a.s.
Pripoistenie "Lom stroja" k Havarijnému poisteniu.

Najčastejšie otázky z oblasti povinného zmluvného poistenia

Uzatvorenie

Aký je rozdiel medzi verejným prísľubom a pripoistením?

🎓 Verejný prísľub je vyhlásenie poisťovne, že za určitých okolností, ktoré klient splní bude plniť konkrétnu poistnú udalosť. Verejný prísľub nie je plnohodnotné krytie (je zdarma), preto v ňom môžu byť niektoré parametre obmedzené:
- rozsah krytia prísľubu- napríklad obmedzený počet živlov, krytie iba čelného skla, atď;
- limity a spoluúčasť- iba obmedzený nízky limit, či vyššia spoluúčasť ako je v kupovanom pripoistení;
- platnosť krytia- iba počas trvania prísľubu alebo aj po platnosti trvania prísľubu no pre tých, ktorí zmluvu dojednali počas platnosti prísľubu ( to sú dve rozdielne situácie a je potrebné vedieť, kedy bude prísľub platiť).

Pripoistenie je plnohodnotné krytie, ktoré si klient kupuje, preto sú v ňom podmienky zaujímavejšie ako vo verejnom prísľube ( vyššie krytie, nižšia spoluúčasť, väčší rozsah krytia, atď).

Na aké pripoistenia nezabudnúť

🎓 Ku PZP je vhodným doplnkom:
- Pripoistenie skiel vozidla,
- Pripoistenie stretu so zverou,
- Pripoistenie voči živelným rizikám.

Prečo pripoistiť čelné sklo ako zvlášť pripoistenie?

🎓 Jednoducho povedané:
Poisťovne sa riadia zákonom. Zákon hovorí, že

„Ak poistná zmluva neustanovuje inak, poisťovateľ nenahradí za poisteného škodu, ak ide o zodpovednosť za škodu, ktorej vznik nie je v príčinnej súvislosti s poistnou udalosťou.“

1. Ak to, čo sa stalo, neviete dostatočne preukázať (rozumej „vzťah príčiny a následku“), poisťovňa sa bude riadiť zákonom a vaše nároky budú pravdepodobne zamietnuté. Práve to je dôvod, pre ktorý je posúdenie jednotlivých škôd a nárokov na ich náhradu pomerne individuálne.

2. Stanovisko občianskoprávneho kolégia NS SR č. Cpj 5/2014 zo dňa 3.6.2014, ktoré priniesol Najvyšší súd je smerodajné, no pre súdy nižšej inštancie. Takže ak klient nie je spokojný s výsledkom likvidácie, vie sa obrátiť na súd a tam je veľká šanca, že sa práve na základe vyššie spomínaného stanoviska tento súd prikloní na stranu klienta.

Aby sme ale klienta uchránili pred súdnymi spormi, doporučme mu jednoducho si sklo na vozidle pripoistiť.

Technické otázky

Klient šoféruje cudzie vozidlo alebo požičiava niekomu svoje vozidlo

🎓 Je potrebné, aby bolo spísané Splnomocnenie na používanie motorového vozidla. Splnomocnenie chráni vlastníka vozidla v prípade škôd spôsobených vodičom. Toto splnomocnenie nájdete v sekcii "Žiadosti a výpovede".

Kto má povinnosť dojednať PZP?

🎓 PZP má povinnosť dojednať ( okrem iného):
Držiteľ motorového vozidla zapísaný v dokladoch vozidla alebo ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako osoba, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla.

Čo je to prevozná značka?

🎓 Prevozná značka je náhrada štandardnej značky EČV, ktorú vozidlá dovezené zo zahraničia ešte nemajú ( tú našu slovenskú EČV).
Prevoznú značku pridelí autopredajca alebo si ju klient musí obstarať sám ( na tieto účely je množstvo spoločností, stačí si vybrať na webe). Na túto značku je dojednané predajcom alebo prenajímateľom značky riadne PZP. Je to preto, pretože každé vozidlo pohybujúce sa po cestnej premávke je zo zákona povinné mať dojednané povinné zmluvné poistenia pre prípad škôd spôsobených jeho prevádzkou.
Po príchode vozidlom na SR je nový majiteľ povinný do 30 dní vykonať prihlásenie vozidla do evidencie vozidiel Slovenskej republiky a riadne dojednať svoje vlastné PZP.

Dieťa je ZŤP, ako dojednám PZP?

🎓 Ak je dieťa ZŤP, tak postup bude nasledovný:
Dieťa bude na dokladoch (TP) uvedený ako vlastník vozidla,
Dospelý (rodič) bude uvedený ako držiteľ vozidla ( držiteľ musí byť osoba nad 18 rokov).
Následne upatníte zľavu ZŤP ak je to možné. To znamená, ak je zľavu možné uplatniť na ZŤP držiteľa, tak to sa nedá ( pretože ZŤP je dieťa, nie rodič).
V tomto prípade je potrebné sledovať otázky porovnávača, cez ktorý PZP robíte. Ten vás už na možnosť uplatniť / neuplatniť zľavu navedie.

Klient je z krajiny, ktorá nie je v systéme Zelenej karty. Čo robiť ?

🎓 Ak na územie SR vstupuje zahraničné vozidlo, ktoré je z krajiny, ktorá nepatrí do systému krajín Zelenej karty, je povinný si pred vstupom dojednať Hraničné poistenie.
Toto poistenie je možné dojednať iba prostredníctvom Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Takže ju musíte nakontaktovať a požiadať o návrh zmluvy.

Ako postupovať s PZP pri úmrtí držiteľa/ vlastníka vozidla?

🎓 V prípade úmrtia držiteľa môžu nastať dve možnosti:
PZP trvá: V prípade, ak PZP trvá, je potrebné, aby ho budúci dedič (ak je známe, kto to bude, tak on a ak nie, tak podľa dohody pozostalých) platil až do času, kedy bude konanie ukončené a prevod držby vozidla na nového držiteľa možný.
PZP zaniklo: V prípade, ak z nejakého dôvodu PZP zaniklo pred ukončením dedičského konania, uzatvorte nové PZP a to takto: Poistníkom bude pozostalý (ideálne vyberte toho, kto by mal právoplatne dediť). Vlastníka a držiteľa musíte zadať podľa veľkého technického preukazu. Ak je vlastníkom a držiteľom zomrelá osoba, tak aj napriek tomu, že je zomrelá, musíte postupovať podľa toho, čo je uvedené v čase uzatvorenia PZP v dokladoch. Po ukončení dedičského konania a prepise držiteľa vozidla na nového držiteľa viete toto PZP ukončiť a urobiť znova riadne, avšak už na živú osobu. O skutočnosti, že držiteľ je mŕtvy a vy ste zmluvu uzatvorili, prosím pre istutu informujte poisťovateľa.

Do kedy treba hlásiť poistné udalosti v PZP?

🎓 V prípade nehôd a poistných udalostí z poistenia PZP je zákonná povinnosť hlásiť udalosť písomne:
do 15 dní v prípade udalostí na území SR,
do 30 dní v prípade udalostí v zahraničí.

Klient mal poistnú udalosť z PZP a nemal ho zaplatené. Čo teraz?

🎓 V prípade, ak klient nemal v čase nastatia poistnej udalosti uhradené poistné za PZP, má poistiteľ nárok na náhradu poistného

Nezaplatenia prvého poistného- PZP

🎓 Platné iba pre zmluvy Povinného zmluvného poistenia.

z. 381/2001 Zb.z., § 9, odst. 4,
...
(4) Poistenie zodpovednosti zanikne tiež, ak poistné nebolo zaplatené do jedného mesiaca od dátumu jeho splatnosti, ak pre takýto prípad nebola v poistnej zmluve dohodnutá dlhšia lehota pre zánik poistenia zodpovednosti, maximálne však na dobu troch mesiacov. Poistenie zodpovednosti zanikne uplynutím tejto lehoty.

Nezaplatenie poistného za ďalšie poistné obdobie- PZP

🎓 Platné iba pre zmluvy Povinného zmluvného poistenia.

z. 381/2001 Zb.z., § 9, odst. 4,
...
(4) Poistenie zodpovednosti zanikne tiež, ak poistné nebolo zaplatené do jedného mesiaca od dátumu jeho splatnosti, ak pre takýto prípad nebola v poistnej zmluve dohodnutá dlhšia lehota pre zánik poistenia zodpovednosti, maximálne však na dobu troch mesiacov. Poistenie zodpovednosti zanikne uplynutím tejto lehoty.

Nehody

Čo robiť, ak mal klient nehodu v zahraničí?

🎓 Čo by ste mali spraviť ak Vám niekto spôsobil škodu v zahraničí?
1. Požiadajte škodcu o nasledovné údaje (nahliadnite do jeho dokladov)ojeho meno, priezvisko a trvalý pobytomeno, priezvisko a trvalý pobyt alebo obchodné meno a sídlo držiteľa alebo vlastníka motorového vozidlaoobchodné meno a sídlo poisťovateľa, u ktorého bolo uzavreté poistenie zodpovednosti číslo poistnej zmluvyoevidenčné číslo resp. štátnu poznávaciu značku motorového vozidla a medzinárodnú poznávaciu značku krajiny registrácie vozidla, ktorým bola škoda spôsobenáočíslo zelenej karty alebo číslo poistnej zmluvy hraničného poistenia pokiaľ ide o cudzozemské motorové vozidlo škodcu (prípadne si vyhotovte kópie týchto dokladov).
2. S ostatnými účastníkmi dopravnej nehody vyplňte európsky formulár o škodovej udalosti tzv. Správa o nehode (pokiaľ je k dispozícií). Pokiaľ takýto formulár máte v slovenčine a ostatní účastníci dopravnej nehody v iných jazykoch, vyplňte ho v slovenčine ako aj v inom dostupnom jazyku. Ide o obsahovo zhodné formuláre. Pred oddelením originálu od kópie je veľmi dôležité formulár nielen podpísať, ale tiež zaškrtnúť vyplnené body k dopravnej nehode. Nezabudnite na plán či nákres miesta nehody, fotodokumentáciu miesta nehody a podobne.
3. Vždy k dopravnej nehode zavolajte policajné orgány. Protokol podpíšte iba vtedy, ak mu rozumiete a v plnom rozsahu súhlasíte s jeho znením. V opačnom prípade do protokolu uveďte v slovenčine svoje vlastné vyjadrenie o dopravnej nehode.
4. Zapíšte si mená a priezviská a adresy vodičov ostatných poškodených vozidiel, údaje o týchto motorových vozidlách a svedkoch dopravnej nehody.
5. S uplatnením svojho nároku na poistné plnenie a s dokladmi preukazujúcimi zodpovednosť za škodu vodiča alebo prevádzkovateľa motorového vozidla sa obráťte na poisťovateľa osoby zodpovednej za škodu prípadne na národnú kanceláriu krajiny, kde došlo k dopravnej nehode. Jej adresu, telefónne a faxové číslo nájdeme na zadnej strane zelenej karty.
6. Zavedením 4. Smernice o poistení motorových vozidiel do praxe s účinnosťou od 01.05.2004 vstupom Slovenskej republiky do EÚ bola daná povinnosť poisťovacím spoločnostiam poskytujúcim povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel vymenovať likvidačných zástupcov v členských krajinách EÚ. Úlohou likvidačného zástupcu je poskytovať zvýšenú ochranu osobám, ktoré sú poškodené v členských štátoch EÚ. V prípade, ak bude slovenský občan v inom členskom štáte EÚ poškodený prevádzkou motorového vozidla členského štátu EÚ, bude mať možnosť si uplatniť svoje nároky na náhradu škody na území Slovenskej republiky voči likvidačnému zástupcovi, ktorý bol vymenovaný zahraničnou poisťovňou vinníka. Likvidačný zástupca prešetrí a uspokojí nároky slovenského občana v slovenskom jazyku.
Likvidačného zástupcu môžete vyhľadať v sekcii „Vyhľadaj: Likvidačného zástupcu“, príp. telefonickým, emailovým dotazom v Slovenskej kancelárií poisťovateľov.

Do kedy treba hlásiť poistné udalosti v PZP?

🎓 V prípade nehôd a poistných udalostí z poistenia PZP je zákonná povinnosť hlásiť udalosť písomne:
do 15 dní v prípade udalostí na území SR,
do 30 dní v prípade udalostí v zahraničí.

Klient mal poistnú udalosť z PZP a nemal ho zaplatené. Čo teraz?

🎓 V prípade, ak klient nemal v čase nastatia poistnej udalosti uhradené poistné za PZP, má poistiteľ nárok na náhradu poistného

Je možné zvoliť si plnenie formou rozpočtu a potom to zmeniť?

🎓 Áno, je to možné.
ALE!
Overte si u poisťovateľa, či aj u neho. Nie u každého poisťovateľa máte možnosť toto rozhodnutie zmeniť.
V praxi to funguje tak, že sa rozhodnete pre plnenie formou rozpočtu. Zistíte, že rozpočet je nedostatočný. A po doložení FA vám poisťovateľ vyplatí nárok v plnej výške. Musí byť ale táto možnosť u poisťovateľa dostupná.

E- book pre vás

7 rád ako si vybrať vhodné poistenie skiel pre vaše auto

  • Ako si vybrať vhodné poistenie a aké možnosti máme v ponuke;
  • Aký je rozsah poistenia a aké možnosti na trhu existujú;
  • Výluky z poistenia (na aké výluky si musíte dať pozor);
  • Poistné sumy, spoluúčasť a ešte oveľa viac.
Viac informácií

Prehľady

Aplikácia "Čo robiť ak"

Máte poistnú udalosť a neviete ako postupovať? Komu zavolať, na čo nezabudnúť a ako zvládnuť túto situáciu tak, aby ste neohrozili svoje poistné plnenie? Aplikácia "Čo robiť ak" vám s tým pomôže.

Obsahuje pár jednoduchých krokov, ktoré vám v stresovej situácii pomôžu urobiť to, čo je nevyhnutné, aby nedošlo ku kráteniu alebo zamietnutiu poistného plnenia.

Stiahnite si ju ZADARMO na Google Play alebo na Apple Store a začnite využívať jej výhody hneď teraz: